Een hygiënische werkplek zorgt voor extra productiviteit bij werknemers. Toch is het niet overal even schoon. Wist je bijvoorbeeld dat een toetsenbord ongeveer 400 keer meer bacteriën bevat dan een wc-bril? Maar niet alleen het toetsenbord is een bron van bacteriën, ook telefoons, kranen en koffieautomaten zijn soms erg onhygiënisch. Is jouw werkplek al schoon, maar wil je wel graag de hygiëne op de werkvloer verbeteren? Gebruik onderstaande tips voor een fris kantoor.
1. Handen wassen
Na de coronacrisis weten we volgens mij allemaal wel hoe belangrijk het wassen van je handen is. Maar nog steeds lang niet iedereen wast zijn of haar handen na een toiletbezoek. En dit heeft natuurlijk grote invloed op de hygiëne op kantoor. Door je handen te wassen zorg je ervoor dat bacteriën niet verspreiden.
Zie je dat iemand zijn of haar handen niet wast? Wees dan niet bang om degene hier op aan te spreken.
2. Desinfectie gebruiken
Zoals we net al zeiden bevatten toetsenborden, telefoons en andere kantoorartikelen veel bacteriën. En deze bacteriën overleven ongeveer 48 uur op dezelfde plek. Daarom is het belangrijk om dingen die je vaak aanraakt minimaal een keer per dag schoon te maken met een desinfecterend middel. Met duurzame desinfectie verwijder je alle bacteriën en voorkom je verdere verspreiding. Dus maak iedere dag je bureau schoon en gebruik bijvoorbeeld bacteriële gel voor en na meetings of besprekingen.
3. Zorg voor genoeg frisse lucht
Werknemers brengen gemiddeld acht uren per dag door op de werkvloer. Het is dan ook erg belangrijk dat er voldoende frisse lucht binnenkomt. Frisse lucht is niet alleen prettig wanneer het warm is binnen, maar het zorgt ook voor een verbeterde concentratie. En laat dit nu vaak belangrijk zijn op kantoor of andere werkplek. Zet regelmatig ramen open (ook in de winter) en schaf eventueel een luchtreiniger aan. Ook planten kunnen bijdragen aan frisse lucht.